L’Escola 21 d’Abril acull l’entrega dels premis Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica per ser el guanyador de 2022.
L’hort ecològic de l’Escola 21 d’Abril de l’Aldea (Baix Ebre) va rebre l’any passat el primer premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica del Departament d’Acció Climàtica. El projecte es remunta a 2015 i s’ha convertit en un espai de benestar, d’aprenentatge i de col·laboració amb les famílies, sobretot amb els iaios, en un municipi de sòlida tradició agrícola i hortícola. L’Aldea és un dels principals exportadors de verdura i fruita. El projecte educa futurs consumidors responsables i possibles emprenedors per a un relleu en l’agroindústria ebrenca. El Nil serà “tractorista” i com la Roser tenen clar que cultivaran el seu propi hort. “Així triaré la fruita i la verdura, però no hi plantaré bròquil perquè no m’agrada”, diu ella.
Efectivament, alguns dels alumnes d’infantil i primària del centre 21 d’Abril de l’Aldea han passat una estona retirant herbes, traslladant insectes a un petit hotel que han fet de fusta, o llegint contes sobre la verdura entorn del seu hort ecològic. L’horta ocupa un destacat racó del pati de l’escola i al mig, un espantaocells vigila i protegeix les verdures que han plantat els infants.
Hi cultiven carxofes, api, remolatxa, naps i altres verdures. Compren el planter, fan els adobs naturals, escampen palla, cullen i venen els fruits en una parada a la porta de l’escola. Els beneficis els donen a l’associació Casa Terra.
Premis d’Acció Climàtica
Així, aquest divendres al matí, les tasques a l’hort han tingut uns observadors especials. Elisenda Guillaumes, directora general d’Agricultura i Ramaderia, ha encapçalat la comitiva de representants d’Acció Climàtica, de l’Ajuntament de l’Aldea o del Consell Comarcal del Baix Ebre que han participat en l’entrega dels premis Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica. L’escola 21 d’Abril de l’Aldea va ser la guanyadora del certamen l’any passat i ha fet d’amfitriona en l’edició d’enguany.
L’Institut Escola Àngela Bransuela de Mataró, amb un projecte sobre la cadena alimentària, i l’Institut Almatà de Balaguer, per un projecte de bosc comestible, s’han emportat els segons premis. La guanyadora del premi 2023 ha sigut l’Escola Sobirans d’Arenys de Munt, també amb un projecte d’hort ecològic i de treball amb productors locals.
En el marc de la Setmana Bio, per promocionar la producció ecològica i els productes ecològics catalans, es fan diverses activitats, com aquests guardons als projectes escolars que ofereixen “iniciatives molt vivencials” per als infants. “La idea és donar a conèixer als futurs consumidors què és la producció ecològica i fins i tot, m’atreviria a dir, als futurs empresaris, perquè realment la producció ecològica és un model de negoci que dins del sector primari, crida l’atenció i té ganxo”, ha defensat la directora general.
L’horta de l’Aldea, dins l’Escola 21 d’Abril
Mireia Escurri és la mestra responsable de l’hort ecològic de l’escola de l’Aldea. El projecte va néixer observant les particularitats del municipi, “un poble immers en el sector primari”, destacat productor i exportador de fruita i verdura. L’alumnat està vinculat amb famílies que, de manera més directa o indirecta, es dediquen a l’agricultura. “Els xiquets havien de tenir a l’escola aquest aprenentatge i aquest espai per lligar-ho amb les seves famílies i el poble”, ha apuntat la docent.
Sobretot la implicació dels iaios i iaies en aquesta iniciativa ha estat clau. Després de rebre molts consells i detectar l’interès dels avis pel projecte, els mestres els van convidar a participar-hi. Venen cada setmana i ajuden els xiquets a fer les tasques, a plantar, regar, collir, treure males herbes, a comprar planter a la botiga de poble, i a vendre la verdura.
Convé ressaltar que a l’escola no poden utilitzar pesticides i la motivació per la producció ecològica ha empès l’equip docent a treballar l’agroecologia i els productes de proximitat en diferents matèries.
Escurri reconeix que el premi el fa “molt contents i celebren haver-lo rebut perquè és “per als xiquets, la gent pagesa i per un poble que és agrari”.
Petits pagesos
Els alumnes saben perfectament que han de fer quan arriben a l’hort i s’ajuden els uns als altres. Només els més petits van guiats de mestres o companys. Produir verdura els ha despertat l’interès per tastar-ne algunes que potser a casa hauria costat que les mengessin. “Jo he descobert els naps”, reconeix el Nil. Com a resum, quan siguin grans continuaran amb aquesta feina, per dedicar-s’hi professionalment o per cultivar els seus propis aliments.