Flix recupera el pas de barca per creuar l’Ebre

El pas de barca de Flix torna a estar en funcionament després de la seva retirada, fa gairebé un any. L’objectiu d’aquesta aturada era reparar a fons els seus dos llaguts de fusta que fan la travessa. Les embarcacions que el formen, que porten per nom ‘Democràcia’ i ‘Assumpció’, són les dues úniques de fusta i construcció tradicional que es conserven al tram català de l’Ebre, van ser traslladades fa dos dies des del varador de Vinaròs on han estat reparades durant els últims sis mesos.

Segons l’Ajuntament, més enllà de les revisions que aquests llaguts passen cada dècada, en aquesta ocasió la restauración ha sigut més exhaustiva, perquè també s’ha volgut renovar i posar el dia les embarcacions. La Diputació de Tarragona i l’Idece han sufragat par de les despeses, uns 200.000 euros en total.

En aquests moments, el pas de barca es troba en la fase final de legalització com a pont mòbil per part de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE). Segons el consistori de Flix, no hi ha possibilitat de legalitzar aquest tipus d’embarcacions amb una altra fórmula. La Diputació de Tarragona ha assessorat els ajuntaments, tant de Flix com de Miravet, que també conserva el seu pas de barca, a l’hora d’efectuar el tràmit, que tancarà un procés obert durant anys i que els mantenia en situació “al·legal”.

Aquesta legalització, a més, ha de permetre internalitzar el personal que fins ara operava la barca, que era un autònom mitjançant una concessió. Així, durant els pròxims mesos es completarà el procés de què passi a ser personal propi del consistori qui s’encarregui de maniobrar el pas de barca.

Paral·lelament, l’Ajuntament de Flix explora la declaració del pas de barca com un Bé Cultural d’Interès, davant la constatació que la seva importància “va molt més enllà de ser un simple mitjà de transport i mereix algun tipus de protecció cultural“.  

El pas de barca tradicional

A la comarca de la Ribera d’Ebre hi ha tres passos de barca: a Foix, Garcia i Miravet. El de Flix està en l’anomenat Riu de Baix, on hi ha un dels darrers passos que queden a tot l’Ebre que serveix per transportar els vehicles d’una banda a l’altra del riu.

Per la seva banda, la barca de Miravet és el darrer transbordador fluvial que permet travessar l’amplada de l’Ebre entre Miravet i la carretera C-12, i també és el darrer que funciona de forma regular amb els mètodes originals.

Anterior
El projecte de planta solar de Tivissa, Rasquera i Ginestar surt a informació pública
Següent
L’ampliació de l’Hospital de Tortosa i la protecció del Delta, principals inversions a l’Ebre en els comptes de 2023