El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova incorpora tres locomotores del segle XX provinents de Lleida

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova (Ribera d’Ebre) ha afegit tres locomotores del segle XX a la seva col·lecció. Es tracta de dues màquines de vapor i una elèctrica, provinents de Lleida, les quals destaquen per la seva singularitat i per ser models ferroviaris de sèries limitades. Es tracta de la locomotora elèctrica 1003 i dues màquines de vapor Garratt, la ‘Garrafeta’ i la Garratt Pacific.

A partir d’ara, el museu ebrenc tindrà la custòdia d’aquestes locomotores, després d’un acord entre l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (APPFI), l’Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari (ARMF) i la Fundació de Ferrocarrils Espanyols. El trasllat s’ha efectuat aquesta setmana, després de mesos de preparatius burocràtics. Pel que fa al projecte del tren històric turístic entre les Terres de l’Ebre i l’Aragó, els voluntaris del museu preveuen que el primer trajecte es farà a finals del 2023.

D’aquestes incorporacions, l’última que va deixar de circular és la ‘Garrafeta’, que va funcionar fins l’any 2011 al Tren dels Llacs i que forma part de la darrera sèrie de deu locomotores de vapor encarregades per RENFE. L’altra màquina de vapor, la Garratt Pacific, és una de les sis d’aquest model que es van construir a tot Europa.

Segons Josep Moragrega, voluntari del museu i membre de l’APPFI, aquestes dues peces representen una atracció turística, especialment entre el públic britànic. “Quan estaven operatives, hi havia grups de turistes estrangers que llogaven combois per fer recorreguts amb aquestes locomotores. A Europa el turisme ferroviari mou més de vint milions de passatgers a l’any, hi ha una gran afició i això és un gran potencial com a producte turístic“, ha afirmat.

Pel que fa a la tercera locomotora, la 1003, data del 1927 i forma part d’una sèrie de 7 màquines elèctriques que van cobrir les línies de Ripoll a Puigcerdà i de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Després d’anys transportant passatgers, va passar a fer el servei de mercaderies i de llevaneus fins el 1987, quan va deixar d’estar en circulació.

Reparacions sense data d’inici

 

Les locomotores s’han de restaurar i adaptar a la normativa vigent abans de posar-se de nou en circulació, tot i que de moment les tasques de reparació no tenen data d’inici ni pressupost.

 

A curt termini, les tres locomotores es podran visitar al museu de Móra la Nova, on està previst que també s’hi facin les operacions de restauració.

Dues de les màquines, la ‘Garrafeta’ i la 1003, es troben en un bon estat de conservació, mentre que la tercera, la Garratt Pacific, requerirà uns treballs més exhaustius. Tot plegat, caldrà que es faci d’acord amb la normativa ferroviària, que s’ha actualitzat recentment. De moment, aquestes tasques es posaran a la cua de la resta de reparacions pendents del museu i es prioritzarà l’adaptació de la flota a la nova regulació.

Segons Josep Moragrega, la nova incorporació referma l’equipament com un referent en el camp ferroviari i de conservació històrica. “Som capaços de restaurar material i tenim espai per moure els cotxes de viatgers i de mercaderies dins del mateix museu, això ens converteix en referents“, ha assenyalat. Actualment, el museu té una quarantena de peces històriques, entre locomotores de vapor i elèctriques, cotxes de passatgers i vagons de mercaderies de diferents èpoques. Fonts del museu apunten que una tercera part de tot el material ja està restaurat.

Amb l’última incorporació, el Museu Ferroviari de Móra la Nova es troba al límit de la seva ocupació. Amb la voluntat de seguir creixent, els pressupostos estatals de 2023 inclouen una partida per ampliar les instal·lacions de l’equipament. Concretament, s’ha previst la construcció d’una nova nau de 4.000 metres quadrats on s’ubicarien més espais d’exposició i tallers per treballar en la restauració de les peces.

El tren històric turístic, més a prop

 

D’altra banda, el museu i l’APPFI treballen per potenciar turísticament la circulació ferroviària entre les Terres de l’Ebre i l’Aragó. Entre les propostes damunt la taula, destaquen el “tren de l’Ebre” i el “tren del vi”, dues rutes que aposten per donar a conèixer, tant les comarques ebrenques com les zones de producció vitivinícoles de la demarcació tarragonina. De moment, la locomotora principal del projecte, la francesa Amston, ja està completament restaurada, així com la locomotora de suport d’electrodièsel. Segons previsions de l’APPFI, el primer trajecte de demostració d’aquest tren es farà a finals de l’any vinent.

Els impulsors desconeixen amb quina ruta s’engegarà el projecte i quines parades farà, si bé apunten que podran incloure tant les Terres de l’Ebre com el Camp de Tarragona. “La nostra il·lusió és que en un futur puguem fer aquest trajecte amb una màquina de vapor, ja en tenim una de restaurada, però no està pensada per a transportar viatgers“, ha explicat Moragrega.

Anterior
La Terra Alta posa en valor el potencial dels productes agroalimentaris de la comarca
Següent
Els Fons Europeus Next Generation permetran habilitar una xarxa ciclable entre el pont d’Amposta i els Freginals