Neix el projecte Artesania 360º per encoratjar els joves de les Terres de l’Ebre a aprendre els oficis artesans

La iniciativa Artesania 360 ha arrencat a Amposta amb els tallers participatius a càrrec de vuit artesans que ensenyaran els seus oficis a uns 900 estudiants de la comarca del Montsià durant aquest curs. Es tracta d’una prova pilot que té com a objectiu encoratjar els joves a formar-se en les diferents especialitats artesanes del territori. Fent-ho així, es vol evitar la desaparició d’alguns edificis tradicionals que a hores d’ara estan en perill de continuació per la manca de relleu generacional.

Alguns dels oficis que els alumnes de 3r d’ESO han anat veient aquests dies són el de llatador, vidrier, ceramista o florista, entre altres. 

El programa Artesania 360º és una iniciativa organitzada per Artra i compta amb el suport dels departaments de Cultura, Educació, Igualtat i Feminismes, Empresa i Treball, Artesania de Catalunya, la Diputació de Tarragona, el Museu de les Terres de l’Ebre, el COPATE, l’Escola d’Art de Tortosa, els ajuntaments del Montsià i diferents entitats culturals, socials i educatives de les quatre comarques de les Terres de l’Ebre, com l’Associació Tataküa, l’IRMU, Prisma Cultural o Obre’t Ebre.

Vol acostar els joves als oficis artesanals per impulsar-ne la recuperació. “La voluntat és incorporar una petita llavor als alumnes, però no només des del punt de vista cultural sinó també educatiu i com una eina d’emprenedoria, que els xiquets puguin veure que tenen la possibilitat de fer un producte d’utilitat, modern i innovador des de la perspectiva de l’artesania i del respecte a l’entorn“, ha afirmat el director dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball, Adam Tomàs.

La responsable de la Cooperativa d’Artra, Maite Mestres, ha especificat que l’objectiu de la iniciativa és informar els estudiants que estan a punt d’acabar l’etapa de secundària que es poden formar en l’àmbit de les especialitats artesanals, més enllà dels cursos de batxillerats i dels cicles de formació professional.

Aquest projecte formatiu i de caire actiu es durà a terme a tots els instituts de la comarca del Montsià durant el curs 2022-2023, i que implica 12 municipis, 9 centres educatius i aproximadament uns 700 alumnes de tercer d’ESO.

Dels tallers que es faran en aquesta primera fase de la prova pilot en sorgiran propostes que s’estudiaran en la segona etapa. Aquesta començarà al gener de l’any vinent i consistirà en el fet que una dissenyadora de producte visitarà els instituts per determinar la viabilitat de les iniciatives proposades pels estudiants. De fet, cada vegada és més comú que els artesans treballin amb dissenyadors de productes per executar els seus treballs.

Una acció de caràcter experimental, inclusiu i treballada des de la coeducació i la igualtat de gènere, que es farà en horari lectiu i que es presentarà vinculada al currículum escolar dels diferents instituts implicats. L’alumnat coneixerà l’artesania de primera mà a través de tallers participatius amb els diferents artesans i artesanes, visites als espais de treball dels professionals i debats pedagògics als propis centres educatius, en els quals s’acompanyaran les inquietuds derivades del projecte i es facilitarà la informació necessària sobre les formacions d’ofici que poden cursar-se a Catalunya.

Més endavant, el projecte es farà extensiu a la resta de les comarques ebrenques i arreu del país. Els seus responsables han explicat que el projecte es farà en diverses fases i que la segona consistirà en jornades als centres educatius on els estudiants proposaran projectes als artesans.

Anterior
Reivindiquen el record de les víctimes civils de la batalla de l’Ebre a la Terra Alta
Següent
Els gegants, cucaferes i elements de la imatgeria festiva es donaran cita a la 16a Cucafera Folk