Els Fons Europeus Next Generation aporten 9 MEUR per la via verda del delta de l’Ebre

Els fons europeus Next Generation aportaran 9 milions d’euros a les Terres de l’Ebre, que ja tenen una finalitat: prolongar la via verda fins el Delta i finançar inversions per fomentar el turisme sostenible.

El 5 de juliol de 1856 l’Estat espanyol va atorgar al Sr. Jose Campo, la concessió del ferrocarril de via ampla que enllaçava València i Tarragona. El tram Tarragona – L’Aldea el van inaugurar el 12 de març de 1865 amb l’arribada del primer tren a L’Aldea provinent de Tarragona.

Els treballs van continuar amb la construcció de nous trams entre Ulldecona-Tortosa i L’Aldea-Tortosa que es van inaugurar el 1867. Quan el 21 de juny de 1868 es va inaugurar el pont sobre l’Ebre, va convertir-se en el gran eix de transport de mercaderies i viatgers entre Catalunya i el País Valencià.

L’any 1941 la companyia ferroviària es va nacionalitzar per crear RENFE. Anys més tard van modernitzar la línea i la van electrificar el 1973. El 1996 L’Aldea va perdre l’estació del traçat original del ferrocarril en favor d’un nou traçat anomenat L’Aldea-Amposta-Tortosa, situat a les afores de la població. Per això, el traçat del ferrocarril que va quedar en desús.

Ara bé, fruit de la col·laboració entre els Ajuntament de L’Aldea, Camarles i L’Ampolla, aquest traçat es va recuperar per convertir-lo en un recorregut que es pot fer a peu o amb bicicleta. Rep el nom de Via Verda del Delta de l’Ebre i està formada per tres trams: Tram 1 L’Aldea-Lligallos, Tram 2 Lligallos-Camarles, Tram 3 Camarles-L’Ampolla (línia de costa).

La Via Verda i els Fons Next Generation

Un total de 20 milions d’euros procedents d’aquests fons permetran desenvolupar 5 projectes relacionats amb el turisme sostenible. Un d’ells és l’ampliació de la Via Verda del Val de Zafán a la qual es destinaran 5 milions que serviran per a la seva ampliació.

El projecte està liderat per la Diputació de Tarragona en col·laboració amb els ajuntaments de Tortosa, Roquetes, Amposta i la Ràpita.

L’ampliació serà entre aquests municipis del Baix Ebre i el Montsià (23,74 km), amb un pressupost de 6,3 M€. L’objectiu és incrementar el valor afegit de la Via Verda del Val de Zafán, reforçant la seva capacitat competitiva amb el desenvolupament dels trams d’enllaç pendents fins al Delta de l’Ebre.

Es preveuen dos nous trams ciclables entre Tortosa i la Ràpita; l’execució del projecte de millora de la mobilitat a l’entorn urbà d’Amposta i del projecte per al desplegament de la fibra òptica; la senyalització intel·ligent al llarg dels nous trams, i la millora de l’accessibilitat per l’eliminació de les barreres a l’N-340, AP-7 i la C-12. Un projecte que es complementaria amb futures fases, que es proposarien en les convocatòries d’aquests fons europeus de 2022 i 2023.

Anterior
La instal·lació d’enllumenat incrementa en més d’un 50% els usuaris nocturns de la via verda entre Tortosa i Roquetes
Següent
El parc natural del Port rep la Carta Europea de Turisme Sostenible